Welke motor is ‘schoon’?

//Welke motor is ‘schoon’?

Welke motor is ‘schoon’?

Veel consumenten halen de termen ‘schoon’ en zuinig door elkaar. Een zuinige auto is niet per definitie ‘schoon’ en vice versa: een auto die heel weinig schadelijke stoffen uitstoot hoeft niet de zuinigste in zijn klasse te zijn. Hieronder omschrijven we welke keuzes er zijn om evt. schoon en zuinig te rijden.

Hybride
Niet elke auto rijdt tegenwoordig nog op de conventionele brandstoffen benzine en diesel. De hybride, een samenvoeging van een verbrandingsmotor (meestal een benzinemotor) en een elektromotor, wordt steeds meer aangeboden.
Afhankelijk van hoe je hem gebruikt is hij in de regel wel zuiniger dan een vergelijkbare auto met louter een verbrandingsmotor. Maar als de auto hoofdzakelijk op de snelweg wordt gebruikt, vallen de hybride voordelen weg. Dan wordt hij net zo (on-)zuinig als zijn conventionele broertje en ben je eigenlijk alleen zware accu’s aan het transporteren.

Downsizing
Daarnaast is ‘downsizing’ de trend van dit moment: door kleinere motoren met turbo’s en intercoolers uit te rusten, leveren die meer vermogen en zijn daardoor zuiniger en schoner.

LPG en biobrandstof
Ook vinden de biobrandstoffen op kleine schaal hun weg bij de moderne auto’s en is LPG nog steeds een goed alternatief. Veel fabrikanten hebben een specifieke LPG-versie van enkele modellen in de prijslijst staan. Bijkomend voordeel hiervan is dat er ook fabrieksgarantie over het LPG-deel geldt.

Aardgas/CNG
Auto’s die het op dit moment goed doen in de test voor schone en zuinige auto’s zijn elektrisch aangedreven óf ze hebben een aardgasmotor. Aardgas als motorbrandstof wordt ook wel ‘CNG’ genoemd: Compressed Natural Gas. Bij vergisting van organisch afval komt ook biogas vrij. Dit is om te zetten naar een ‘groene’ versie van aardgas en daardoor nog minder milieubelastend.

Elektrische auto’s
Elektrische auto’s worden wel verkocht als ‘auto zonder uitstoot’, maar dat is natuurlijk niet zo.
De auto zelf stoot geen CO2 uit, maar de centrale waar de energie wordt opgewekt natuurlijk wel.
In diverse berekeningen blijken de elektrische auto’s van nu in doorberekende CO2-uitstoot vergelijkbaar met een zuinige benzinevariant.

Welke motor is ‘schoon’?
Alle motortypes zijn in principe zeer ‘schoon’ te krijgen door motoraanpassingen en nabehandelingen van het uitlaatgas. Vooral bij dieselmotoren worden grote stappen gemaakt door het uitlaatgas met chemische stoffen of periodieke verhitting van het roetfilter vrij te maken van roetdeeltjes.
Katalysatoren werken het beste bij hoge uitlaatgastemperaturen, bij lage temperaturen in het uitlaatsysteem nemen het aantal onverbrande roetdeeltjes zeker bij diesel motoren sterk toe.

2016-04-12T09:16:33+00:00
error: Beschermde content.